Alfa alfa

alfahann

 

 

 

 

 

 

Detter er boka som vant u-prisen 2016. Det er et kvalitetsstempel, og i seg selv en god grunn til å lese boka. #alfahann er skrevet av Jan Tore Noreng og er en realistisk historie om en gutt som går i 10. trinn på ungdomsskolen.

Populær

Hovedpersonen heter Torstein og er den mest populære gutten i klassen. Han har noe spesielt ved seg som gjør at mange gutter ser opp til han og jentene flørter med han. I tillegg gjør han det bra på skolen og han vet akkurat hva han skal gjøre for å få det som han vil. Kjæreste har han også: Victoria som er vakker, smart og nærmest en gudinne.

Følelsen av nedtur

I denne boka er det Torstein som forteller og det er hans tanker vi får innblikk i -ingen andres. Vi som lesere er inni hans “boble”, men etterhvert kan man merke at menneskene rundt Torgeir forandrer seg. Torgeir forandrer seg også. Etterhvert begynner han å ta valg som jeg som leser ikke er enig i. Det begynner å bli ubehagelig å være i Torgeir sine tanker og handlinger. I starten liker jeg Torgeir, men etterhvert forandrer det seg veldig. Dette er et kult grep av forfatteren, og jeg vil si at det hadde stor effekt på meg som leser.

Empati

Denne boka kommer til å utfordre deg og dine egne tanker og følelser. Den er realistisk fortalt og språket flyter godt. Jeg ville hele tiden lese videre og kjedet meg aldri. Denne anbefales på det sterkeste til alle! Vi har den på studiesenteret.

Leave a Reply

