Napoli-kvartetten

SL_Rota_sort_6mm

Fire bøker og et helt liv. Fortellingen om Elena Greco begynner i 6-års alderen og følger henne helt til hun er over 60 år. Det gir deg som lese et perspektiv, som man bare kan få gjennom litteraturen.

Hypnotisk

Jeg vil si at Elena Ferrante (som er et pseudonym) skriver på en nesten hypnotisk måte. Hun fanger meg med historien sin. Det handler om blant annet karrière, det første kysset, vennskap, studier, giftemål, sorg, usikkerhet og graviditeter, mye av det et kvinneliv kan være. I tillegg får man kjennskap til et strøk i Napoli som er preget av vold og mafia. Klassetilhørighet og politikk er også ingredienser i denne fortellingen.

Litt tålmodig

Den første boka fanget meg ikke fra første side. Å “bli kjent” med alle personene er en prosess man må være litt tålmodig med, men når du har kommet noen sider inn i boka, så blei ihvertfall jeg bergtatt. Bøkene handler om å være barn, ung jente, ungdom, kvinne, mor og aldrende i et samfunn som endrer seg. Klasse, arv og miljø er interessante temaer som blir belyst. Dette har vært min beste leseropplevelser på lenge. Vi har alle de fire bøkene på studiesenteret!

Tekst: Mari/Omslag: Samlaget

 

Leave a Reply

