1. Søke informasjon

I starten

Når du skal finne informasjon til en oppgave er det lurt å først få oversikt over det du skal skrive om. Det kan du finne i læreboka i faget, eller ved å gjøre noen søk på nettet for å få et overblikk over temaet.

Biblioteket

Det er lurt å gå på biblioteket. Trykte kilder er ofte gode kilder fordi de er kvalitetssikret gjennom forlaget og gjennom bibliotekaren som har kjøpt inn boka. Ikke minst kan du få god hjelp av bibliotekaren til å finne de riktige bøkene. Det kan være lurt å låne to-tre bøker om emnet du skal skrive om. Du trenger ikke å lese hele boka, men se på innholdsfortegnelsen og finn de sidene som handler om det du er interessert i.

Nettet

I tillegg til trykte kilder, kan det være fint å ha kilder fra nett. Bruk alltid flere kilder.

Wikipedia

En wiki er en nettside hvor brukerne selv kan skrive inn informasjon om ulike emner. Det er ofte en redaksjon som sjekker at det som står på nettsidene er riktig, men det er ikke alltid at feil opplysninger blir oppdaget med en gang. Det som er bra med for eksempel Wikipedia, er at det er samlet veldig mye informasjon om mange emner. Grunnen til det, er at det er mange bidragsytere som gjør jobben gratis.

Mitt tips er å bruke Wikipedia til å få oversikt over emnet du skal skrive om, men sjekk flere kilder. Ofte er det lenket til kilder i artikkelen. Store norske leksikon er det også lurt å sjekke. Her er det fagpersoner som skriver og informasjonen er kvalitetssikret.

 

 

Kilder:

Bertnes og Tuseth. Faglig informasjon på internett -kvalitet og kildekritikk. Abstrakt forlag: 2012.